elisabethmelby -
Hjem Add Om meg Kontakt

0

Lillehammer - Oslo

Startet dagen med instruktrtime spinning, og senere en ny gruppetime med 30 min spinning og 30 min styrke i sal. I mellom disse timene gikk jeg tur med min lille dachs, Lady. Hun badet og koste seg i tjernet vi gikk til. 

P kvelden var jeg p trening med "Lillehammer - Oslo" gruppa. En lavterskel gruppe som skal kjre turen p 8 timer +. Jeg skal kjre p min terrengsykkel, den ruller bra, og p 9 mils turen i dag s har jeg hatt snittpuls p 110, s det skulle g bra med tjukke hjul ;-)  Vi er rundt 12-13 stk som skal vre med den 18. juni. Noen har syklet ganske lite, mens andre har litt mer trening i beina. Blir spennende se hvordan vi gjennomfrer dette ;-)

Blitt tilsammen 5 timer og 50 min p sykkel i dag. En litt dry start p treningsuka, s skal prve holde det rolig i morra ogs ;-)

 

Elisabeth

  • 0

    Finnskogkureren 2016





    Joda, fikk da stabla kroppen opp og gjort meg klar til avreise. Vi var 3 stk, mannen min og en bekjent fra treningsmiljet vi vanker i. 

     

    Nydelig sommerdag, og heldigvis noe kaldere luft enn det fuktige varme vret som har vrt siste uka. Vi var litt treige p turen+ at nr man m bruke 10 min for f beskt toalettet, s gr tida fort. Jeg hadde planer om en litt lengre oppvarming for kanskje klare henge med startfeltet lengre, men tiden gikk for fort og plutselig mtte jeg komme meg p plass p start. Drye 5 km ble litt lite, men pyttsann, det fikk st til. Beina kjentes ikke helt optimale, venstre kne var litt srt, men to dager med herjing p sti gjr no med denna kroppen. 



     

    Starten gikk, og det gikk som forventet i et rasende tempo. En liten strekning p grus frst, og det stvet s flt at man hadde liten sikt og halsen snrte seg av trrhet.  Ut p asfalten bar det, jeg klarte henge p feltet, men beina skreik av smertefull syrefest og pulsen var skyhy. Helt normalt selvflgelig, men ogs helt jvlig. 

    Inn p frste grus strekket og over p sti, s strekker feltet seg godt. Planen var ha litt kl p de andre jentene, men mellom meg og de beste jentene s var det ogs noen klodrikker som ikke var s gode p sti og det stopper nrmest helt opp. Jeg ble liggende 20-30 meter bak inn p neste grus strekket, og da er det gjort. Jeg prvde nrme meg i de neste motbakkene, men det ble altfor tft, s jeg roa litt ned og ventet p neste gruppe. Kom opp en kar som jeg hang meg p og etterhvert ble vi 5 stk som kjrte sammen. Jeg dro en del, men passet igjen p ikke ligge foran for lenge om gangen. Vinneren av rittet er i en klasse for seg, men nr 2. og 3. dame, kunne jeg ha gitt en kamp. Jeg l som 5. dame nesten hele rittet. P frste passering var jeg 1 min 30 sek bak ca. Tok henne imidlertid igjen fre et terrengparti og da klarte hun ikke flge. Kom to minutter bak meg i ml, selv om det kun var 5-6 km igjen. 

    P terrengpartiene passet jeg p legge meg i front, s jeg kvittet meg med alle i gruppa mi, bortsett fra en. Han hang p som en klegg, og det gikk radig. S p tidene etterp, p Strava, at jeg hadde holdt hyere fart enn flere av konkurrentene. Et segment hadde jeg ogs den hyeste, ett sekund foran vinneren. Moro ;) 

    Det ble oss to da, som kjrte sammen, de siste 15 km ca. Tok igjen en kar som var villig til dra, s vrsgod ;)  La jeg meg i front  bidra, s kom han bare opp la seg foran. Kompis kjring hadde ikke denna kar'n hrt om nei ;)  Det ble ett terrengparti bak denne karen og det gikk ganske radig, men kunne ogs ha gtt litt fortere. Umulig komme forbi, s vi ble liggende bak. P neste derimot, s la jeg meg i front, for da skulle vi inn p en litt knotete sti, og som jeg ante, s gikk denne karen p hue bak meg( gikk bra) 

    Da var vi p ny 2 stk og vi kjrte sammen til ml. Ble sm rykk inn mot ml, s han frst, s meg frst, s han igjen og han slo meg med tiendedeler .



    Alt i alt er ny god opplevelse p sykkelen. Slo persen min med nesten 12 minutter, s nok en gang m jeg vre fornyd :-) 



    3. plass i klassen og 4. plass totalt . Fornyd! 

    Elisabeth :) 

     

     

     

     

  • 0

    "Raceday"

    Nr man skulle tro man var 100 r, da man setter fttene p gulvet for tre ut av senga, ja da er jeg litt i tvil p hvordan det er om under 3 timer og 45 min. Da gr starten p Finnskogkureren, 56 km. Kroppen er m etter knall og fall p sti, nakken verker og armene er stive og stle. IBUX blir nok en gang hjelpemiddelet for starte dagen og komme videre.

    Treningsfri i gr. Kun litt svmming med Triatlon barna, gjengen jeg er med trener med en kollega p jobben, p en koselig strandtur med foreldre og barn i gr ettermiddag :-)   

    Mest av alt har jeg lyst til sove videre, vrenge meg rundt og slappe helt av. Har ingen fling p hvordan beina er i dag, men i gr kveld var de tunge, da jeg testa sykkelen etter ha vaska og bytta kjede. 

    Tiden fr vise ;) 

    E <3

     

  • 2

    Elgrittet i Hland

    I helgen som var gikk Elgrittet og oppladningen til det var vel ikke helt perfekt egentlig. Lite svn og en dag med trening av 20 barn p Triatlon Camp p Eidsvoll, hvilket var en helt herlig dag, men var rimelig sliten da jeg kom hjem kl 23 p kvelden og hadde vrt borte siden 0620 p morran. 

    Da jeg sto opp hadde jeg vondt overalt. Nakken verka, hodet banka og det var starte dagen med 600 mg IBUX og smre nakke og skuldre med lindrende salve. Det gjorde ikke saken bedre da mannen min gav meg pepper for ikke ha meldt meg p i Elite klassen for kvinner. Jeg plma shaken etter han, men bomma heldigvis og den gikk inn i stueveggen med et smell. Jo, jeg har et voldsomt temperament og det er innimellom det ikke er s heldig for de rundt meg ;-) Jeg mente selv at jeg hadde ingenting i den verste ligan (for mosjonister vel og merke) gjre. Det skulle imidlertid vise seg at jeg hadde feil.

    Mannen min sa han skulle st i lypa vre langer( bytte flasker) men jeg nektet plent p at han skulle vre der. N kjenner vel han meg bedre enn de fleste s selvflgelig sto han der, da jeg trengte han som mest, han og vr lille elskede dachs Lady <3

    Det gikk over all forventning, jeg flte meg helt r i kroppen og hadde masse energi. Rittet, 54 km langt grus/sti/traktorvei/asfalt , passer meg egentlig veldig bra. Det er MYE bakker der, tilsammen 792 hydemeter!  Jeg startet i tur-ritt klassen og det gikk nok noe tregere i starten enn det ville ha gjort i elite klassen. Men det var greit. Fant en gruppe, hvor jeg ogs dro mye av lasset og flte absolutt ikke at jeg hadde fordelen av bare henge i forhold til visse andre i gruppa. Det gikk strlende hele veien, flte meg sterk i bakkene og bare kjrte kontrollert. P siste stiparti ca 6-7 km fre ml, s satte jeg inn et rykk, for jeg visste ikke hvor den ene jenta som l bak meg var. Jeg var denne gangen helt uredd og kjrte p grensen hele tiden, og kvitta meg med hele gjengen, s de siste 5 km inn mot ml, var jeg alene. Min kjre mann sto klar med cola til meg noen km fre mlgang, og du verden hvordan det smakte ;-) Fikk inn et ekstra gir, tok faktisk igjen en Elite- klasse syklist( som ogs hadde starta 5 min fre meg) og kjente at her var det bare spa p. Sykla alt jeg hadde, stnna og bar meg, men allikevel hadde jeg verdens beste opplevelse inn mot ml.....det gikk fort, jeg hadde den hyeste hastigheten av alle jenter inn mot ml og kom inn p 2. plass totalt + klasseseier i tur-ritt klassen :-) Superfornyd....og s fr det ikke vre s nye i hvilken klasse jeg starter i, bare opplevelsen er bra og kroppen virker. Grusa min gamle tid med nesten et kvarter da ;-)


    Siste innspurt mot ml :-)

    Pallen med premiering :-)
     

  • 0

    Marker Sparebank rittet

    21. mai var det siste rittet i Ha-karusellen, og jeg og mannen min dro til Aremark for delta. Nydelig vr og flotte omgivelser. Dette er ogs et grusritt, med innslag av sti og noen transportetapper med asfalt, 45 km langt. Starten gikk i voldsom fart og jeg hang med en stund, men mtte slippe til slutt. Kom imidlertid inn i en fin gruppe, dro en del men passet p at det ikke ble for mye, s jeg inviterte til at andre ogs mtte bidra og det funka til dels. Noen gidder ikke dra, men siden vi var tre stykker (av 9) som dro, s rullerte vi. Alt i alt veldig fornyd med innsatsen og plasseringen. Jeg kom p 2. plass og ble sltt av vinneren med litt under 4 minutter. Godt fornyd!!



    Elisabeth :-)

  • 0

    Ml og testing

    Nr man trener mot ulike ml, er det viktig kjre ulike tester, samme hvilket niv man er p. Det som er viktig, er at testen forgr under noenlunde like forhold, s ikke variablene blir for store.  

    Jeg som jobber som personlig trener, treffer mange mennesker med ulike ml, og som jeg alltid presiserer: INGEN ML ER MINDRE VIKTIGE ENN ANDRE!! Det som betyr noe er at mlene er personlige og at det er DU selv som har satt dem, eller vrt med p utarbeide dem. Jo, jeg har kunder som ikke klarer sette ml selv, men da setter vi oss ned og tar en prat, og plutselig har kunden funnet flere ml som han eller hun nsker oppn. Delml p veien fram mot hovedmlet er ogs viktig, slik at man hele tiden fr en flelse av mestring og tilfredsstillende utvikling. 

      

    Det er viktig sette seg ml som er attraktivt for deg, ikke for noen andre. S m man iverksette en plan for hvordan man skal gjennomfre det, sette i gang og ikke minst holde seg til det man har planlagt. Man m kanskje gjre noen justeringer underveis, hvis man ser at ting kan gjres p en enda bedre mte, men ogs vre tlmodig for etterhvert kunne n mlet man har satt seg :-)


    Dette er en god illustrasjon p hvordan mange av mine kunder tenker, og hvordan jeg selv ogs til tider tenker i forhold til ulike utfordringer jeg kommer opp i :-)



     

    I forhold til mine ml som syklist, s har jeg ftt laget et laktat profil hvor jeg fr satt mine soner bde p puls og belastning, dvs watt. Siden jeg n kan sykle med wattpedaler her hjemme, p en ombygd Monark testsykkel, s kan jeg styre ktene med watt som belastning og ikke puls. 

    En kollega, god venn og treningskamerat har satt opp denne for meg, noe jeg er evig takknemlig for. Her kan jeg kjre egne tester, feks 20 min test for finne FTP ( Functional Threshold Power), ofte definert som den belastningen man klarer holde i ca en time. Gjennomsnittlig belastning p 20 minutter blir da grunnlaget for FTP.  95% av dette gjennomsnittet er den belastningen man kan holde gjennom en times arbeid, og som da kalles terskelbelastning.

    Det er et r eller halvannet siden jeg tok det sist, s forventningen var ganske stor p at jeg skulle ha hevet den betraktelig. Forrige gang fikk jeg gj.s p 206 watt p 20 min. N, den 18. mai 2016, tok jeg en ny og denne gangen ble gj.s p 231 watt og dermed hevet jeg FTP fra 196 til 220 watt. Det skulle bare mangle egentlig, p s lang tid, men s skal det sies at hele fjorret gikk i dass pga skader. 


    Har ogs tatt to laktat tester, den ene 18/3 og den andre var i gr, 1/6. Hadde store forhpninger om et godt resultat, men ble mildt sagt jvlig skuffa. kte noe p terskelwatten men flaut lite.  Men jeg er imidlertid helt sikker p at varmen og at jeg glemte stille sete fram, spilte en rolle for testen. Idiotisk av meg selvflgelig, men jeg ble sittende altfor langt bak, og fikk dermed et helt feil trkk ned i pedalen. Fikk skikkelig vondt ovenfor knrne. Men, men.....jeg skal ta en ny om ikke s lenge, s da jvlar!!! 

     

    Elisabeth :-)

     

     

  • 0

    Sesongen er i gang!

    rets sesongstart ble 1. mai med deltagelse i Hisrittet, ett av fire ritt, som inngr i Halden karusellen. Lypa er 35 km, grus, asfalt og noe terreng. Det ble en 5. plass p meg, 2 min og 20 sek unna pallplass. En liten tur "nedp" etter ha kjrt litt feil, resulterte i en skikkelig bl albue og en vond skulder. Skulle bare prve hoppe over en fortauskant for komme meg inn i lypa igjen. Joda, jeg kom over kanten, men fikk en br vridning p styret og gikk rett i asfalten. Noen cm fra bli overkjrt av de som kom susende i lypa. Da var det bare mobilisere krefter prve ta dem igjen, og f tetta den luka. Flere luker ble det tette underveis, da jeg var rimelig reservert i utforkjringen p terrengpartiene. Skikkelig pyse, og jeg ble raskt 20-30 meter bak. Men tok dem alltid igjen, men det koster ekstra krefter. Ikke trent noe i terreng enn, og det merka jeg til gangs. Det ble til slutt et spurtoppgjr mellom meg og en annen jente, hvor jeg gikk seirende ut :-)  I og med at jeg ikke kjente lypa, s skjnte jeg ikke at vi var p vei til ml fre jeg s to kjente fjes som sto heia. Frst da gikk det opp for meg at her m jeg opp og forbi henne som l foran ;-) Snakk om vre i koma :- D  Veldig gy kjenne at kroppen virker :-)

     
     

  • Elisabeth Melby Hagen

    Skriv din profiltekst her

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    bilde



    hits