Mål og testing (elisabethmelby)
Hjem Add Om meg Kontakt

0

Mål og testing

Når man trener mot ulike mål, er det viktig å kjøre ulike tester, samme hvilket nivå man er på. Det som er viktig, er at testen forgår under noenlunde like forhold, så ikke variablene blir for store.  

Jeg som jobber som personlig trener, treffer mange mennesker med ulike mål, og som jeg alltid presiserer: INGEN MÅL ER MINDRE VIKTIGE ENN ANDRE!! Det som betyr noe er at målene er personlige og at det er DU selv som har satt dem, eller vært med på å utarbeide dem. Jo, jeg har kunder som ikke klarer å sette mål selv, men da setter vi oss ned og tar en prat, og plutselig har kunden funnet flere mål som han eller hun ønsker å oppnå. Delmål på veien fram mot hovedmålet er også viktig, slik at man hele tiden får en følelse av mestring og tilfredsstillende utvikling. 

  

Det er viktig å sette seg mål som er attraktivt for deg, ikke for noen andre. Så må man iverksette en plan for hvordan man skal gjennomføre det, sette i gang og ikke minst holde seg til det man har planlagt. Man må kanskje gjøre noen justeringer underveis, hvis man ser at ting kan gjøres på en enda bedre måte, men også være tålmodig for etterhvert å kunne nå målet man har satt seg :-)


Dette er en god illustrasjon på hvordan mange av mine kunder tenker, og hvordan jeg selv også til tider tenker i forhold til ulike utfordringer jeg kommer opp i :-)



 

I forhold til mine mål som syklist, så har jeg fått laget et laktat profil hvor jeg får satt mine soner både på puls og belastning, dvs watt. Siden jeg nå kan sykle med wattpedaler her hjemme, på en ombygd Monark testsykkel, så kan jeg styre øktene med watt som belastning og ikke puls. 

En kollega, god venn og treningskamerat har satt opp denne for meg, noe jeg er evig takknemlig for. Her kan jeg kjøre egne tester, feks 20 min test for å finne FTP ( Functional Threshold Power), ofte definert som den belastningen man klarer å holde i ca en time. Gjennomsnittlig belastning på 20 minutter blir da grunnlaget for FTP.  95% av dette gjennomsnittet er den belastningen man kan holde gjennom en times arbeid, og som da kalles terskelbelastning.

Det er et år eller halvannet siden jeg tok det sist, så forventningen var ganske stor på at jeg skulle ha hevet den betraktelig. Forrige gang fikk jeg gj.s på 206 watt på 20 min. Nå, den 18. mai 2016, tok jeg en ny og denne gangen ble gj.s på 231 watt og dermed hevet jeg FTP fra 196 til 220 watt. Det skulle bare mangle egentlig, på så lang tid, men så skal det sies at hele fjoråret gikk i dass pga skader. 


Har også tatt to laktat tester, den ene 18/3 og den andre var i går, 1/6. Hadde store forhåpninger om et godt resultat, men ble mildt sagt jævlig skuffa. Økte noe på terskelwatten men flaut lite.  Men jeg er imidlertid helt sikker på at varmen og at jeg glemte å stille sete fram, spilte en rolle for testen. Idiotisk av meg selvfølgelig, men jeg ble sittende altfor langt bak, og fikk dermed et helt feil tråkk ned i pedalen. Fikk skikkelig vondt ovenfor knærne. Men, men.....jeg skal ta en ny om ikke så lenge, så da jævlar!!! 

 

Elisabeth :-)

 

 






  • Kommenter her
    Design og koding: Ina Anjuta
    hits